Codul rutier Actualizat

Destinat utilizarii cailor de comunicatie publice de catre toti pietonii, soferii, biciclistii sau alte categorii de participanti in circulatia rutiera, Codul Rutier contine si reprezinta o adevarata colectie de legi si norme, fara de care circulatia rutiera nu ar exista. Esential in obtinerea permisului de conducere, Codul Rutier prevede cele mai importante norme legislative, vizand atat vehiculele, cat si conducatorii acestora, de aici nelipsite fiind nici normele legislative cu privire la semnalizarea rutiera, reguli de circulatie, incalcarea acestora, contraventiile si sanctionarile venite la pachet.  Trebuie mentionat faptul ca, orice regula de circulatie incalcata atrage dupa ea sanctiuni importante, in functie de gravitatea faptei.

Astfel, incalcarea oricarei reguli de circulatie, prezente in Codul Rutier, poate suferi, deseori, urmari deloc placute pentru conducatorii vehiculelor, incepand de la mustrari mai usoare, ca un simplu avertisment sau amenda, pana la pedeapsa urmata de inchisoare, in situatia in care faptele comise sunt de o gravitate iremediabila sau foarte grava. Regulile Codului Rutier tin sa dirijeze o circulatie rutiera cat mai fluenta si cat mai sigura, astfel incat sa poata fi evitata orice primejdie ce poate afecta participantii in trafic, fie ca vorbim despre conducatori de vehicule sau pietoni. Codul Rutier vizeaza, totodata, integritatea persoanelor, dar si evitarea posibilelor prejudicii ce pot aparea asupra proprietatilor publice sau private.

Printre cele mai importante exemple de incalcari grave ale Codului Rutier pot fi mentionate cele ale condusului sub influenta (alcoolica sau sub efectul unor medicamente ce pot afecta intr-un mod negativ conducatorul aflat la volan), neacordarea trecerii de pietoni si depasirea vitezei maxime admise, cu 60 km/h.  Aceste infractiuni sunt pedepsite cu sanctiuni sub forma de amenda, incepand de la 21 de puncte pana la 100 de puncte si cu suspendarea permisului de conducere pe o perioada ce poate ajunge pana la 120 de zile.

Si cum cunostintele dobandite in urma studierii Codului Rutier trebuie aplicate in cel mai corect mod posibil, in circulatia rutiera, acesta prevede ca probele examenului auto sa fie filmate. Acest fapt vine in urma sesizarilor numarului ridicat de accidente din ultima perioada, datorita nerespectarii regulilor Codului Rutier, sau, mai degraba, a necunostintei acestuia. O verificare mult mai amanuntita, sub forma inregistrarilor video si audio, atat in cazul probei teoretice, cat si a probei practice, este mai mult decat binevenita, in scopul verificarii procesului legal de obtinere a permisului de conducere. In ceea ce priveste probele practice, exceptie de la sistemele de supraveghere video si audio pot face doar motocicletele si mopedele.

Alte prevederi importante si destul de des intalnite vizeaza circulatia masinilor inmatriculate in alte tari,  pe o perioada de maximum 30 de zile, dar si suspendarea permiselor, in cazul in care soferul primeste o amenda si nu o plateste pe o perioada de 90 de zile de la intocmirea procesului verbal. O alta completare, in ceea ce priveste regulile Codului Rutier, survine in examinarea candidatilor pentru premise de motociclete si mopede, care vor da explicatii pe propria raspundere, atunci cand  acestia reusesc sa incalce regulile de circulatie sau produc pagube rezultate in urma unor evenimente rutiere neplacute.


CAPITOLUL I – Dispozitii generale
CAPITOLUL II – Vehiculele – Conditiile privind circulatia vehiculelor si controlul acestora
CAPITOLUL II.I – Vehiculele – Inmatricularea, Inregistrarea si radierea vehiculelor
CAPITOLUL III – Dispozitii generale pentru conducatorii de vehicule
CAPITOLUL III.I – Permisul de conducere pentru conducatorii de vehicule
CAPITOLUL IV – Semnalizarea rutiera
CAPITOLUL V – Obligatiile participantilor la trafic
CAPITOLUL V.I – Reguli pentru circulatia vehiculelor
CAPITOLUL V.II – Reguli de circulatie pentru alti participanti la trafic
CAPITOLUL V.III – Reguli de circulatie – Circulatia pe autostrazi
CAPITOLUL V.IV – Reguli de circulatie – Obligatii in caz de accident
CAPITOLUL V.V – Reguli de circulatie – Circulatia autovehiculelor in traficul international
CAPITOLUL VI – Infractiuni si pedepse
CAPITOLUL VII – Raspunderea contraventionala
CAPITOLUL VIII – Cai de atac impotriva procesului verbal de constatare a contraventiei
CAPITOLUL IX – Atributii ale ministerelor si ale administratiei publice
CAPITOLUL X – Dispozitii Finale